Vi har nu kommit en bit i läsningen av Ann-Helén Laestadius
bok Sms från Soppero och du ska få
arbeta med en skrivuppgift som utgår från hur Agnes beskriver sin upplevelse av
ankomsten till Kiruna och Soppero.
1. Börja med att fundera på vilka känslor hon
beskriver. Hur beskriver hon miljön och
människorna? Hur beskrivs hennes förväntningar? Ge exempel från boken.
2. Du ska nu skriva en berättande text, där du tänker
dig att du gör en liknande egen resa. Det kan vara en resa som du själv har
gjort eller en resa som du önskar att göra. Resonera på samma sätt som Agnes
gjorde men utifrån dina egna tankar och upplevelser. Din rubrik är "Mitt reseminne".
Hur reser du? Vad ser du? Vad känner du? Vad
hör du? Vad önskar du uppleva? Beskriv miljön och människorna på resmålet.
OBS! Din berättande text handlar endast om ankomsten till
resmålet och bör inte vara mer än en sida.
3. När
du har skrivit ditt reseminne så ber du en kompis ge respons på din text
utifrån t.ex.:
·
Hur använder skribenten skiljetecken (komma,
punkt, stor bokstav)? Hur fungerar stavningen?
·
Hur beskrivs miljön, känslor och personer?
·
Vad var mest intressant i texten du har läst?
Din respons skriver
du längst ner i klasskompisens dokument. Glöm inte att avluta med ditt namn.
Trevlig resa!
/Ulrika
Eleven kan skriva olika slags texter med viss språklig
variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande
anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
|
Eleven kan skriva olika slags texter med relativt
god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt
väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och
strukturer.
|
Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig
variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande
anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
|
De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande
beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med enkel uppbyggnad.
|
De berättande texter eleven skriver
innehåller utvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp
samt dramaturgi med relativt komplex uppbyggnad.
|
De berättande texter eleven skriver
innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och
berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar